Proces


https://www.warsawtour.pl/sites/default/files/imagecache
/atrakcja_big/repozytorium/zdjecia/ciekawe_miejsca/buw_jan_kucharzyk
Praca nad zadaniem zajmie Waszemu zespołowi 4 - 5 tygodni. Ważne byście w grupie 4 - 5 osobowej rozdzielili zadania i wytrwali w komplecie - do końca ich realizacji. Choć każdy może zajmować się czym innym - wszyscy odpowiadacie za efekt końcowy - zmontowany i udźwiękowiony film.

W  Waszym zespole potrzebujecie (a od Was zależy, które role ewentualnie zdublują się): 

Lidera - koordynatora
Będzie on odpowiadał za kierowanie pracą i kontakty z nauczycielem. Powinniście też informować go o trudnościach i potrzebach.

Badaczy - szperaczy 
Będą wyszukiwać informacje, przeprowadzą wywiad ze świadkiem, ułożą teksty konieczne do przeczytania przez lektora w Waszym filmie.

Fotoreporterów - operatorów
Będą zdobywali fotografie, utrwalali wywiad ze świadkiem lub słynnym Warszawiakiem, dokumentowali wybrane zabytki. Mogą też zostać montażystą.

Mistrza obrazu
Być może nie będzie potrzeby wyznaczania takiej roli. Nie będzie ona wymagała aktywności na początku pracy. Mistrz – montażysta będzie działał, gdy dostarczycie mu efekty badań, poszukiwań oraz scenariusz.

Proponujemy Wam realizację następujących posunięć. Od Was zależy, czy uznacie je za swój harmonogram i dopiszecie termin realizacji, czy wymyślicie rozwiązania autorskie. Ważne, żeby nie pominąć żadnego kroku, bo to ułatwi Wam pracę nad produktem końcowym - filmem, który należy pokazać publiczności.

 1. Wybór tematyki filmu
Zdecydujcie, czy się zajmiecie. Do wyboru macie: Do wyboru macie:
warszawski zabytek – spróbujcie pokazać zabytek mniej znany, niefolderowy, znajdujący się np. w waszej dzielnicy – piękny, cenny, posiadający ciekawe dzieje – może być to kościół, kamienica, pomnik, cmentarz, obraz, założenie urbanistyczne…; jeśli chcecie opowiadać o jakimś sztandarowym zabytku, zróbcie to jak najbardziej kreatywnie i w nowy sposób.
miejsce - świadek historii – gdyby mury, ulice, rzeka mogły mówić, opowiedziałyby wam wiele niesamowitych historii o Warszawie i jego mieszkańcach; może pokażecie, gdzie i kiedy odbyły się elekcje królów, pierwszy przejazd tramwajem czy powstańcze akcje? spróbujcie na podstawie archiwalnych i współczesnych ujęć przenieść widzów w czasie; możecie posłużyć się w filmie narracją pierwszoosobową (np. jakiś budynek opowiada o swoich sławnych mieszkańcach).
ważna postać związana z Warszawą – miasto to ludzie, którzy je tworzą, dlatego bohaterem filmu uczyńcie kogoś, kogo twórczość, zaangażowanie, praca miały wpływ na stolicę; możecie zrobić wywiad lub opowiedzieć o osobie nieżyjącej; pokażcie, jak losy człowieka i miasta się połączyły i co z tego wynikło.
Po wstępnym rozeznaniu, przeprowadźcie burzę mózgów, o kim lub o czym konkretnie będziecie zbierać informacje. Co ciekawego lub istotnego do wiedzy na temat Warszawy to wniesie.
  2. Zbieranie informacji
Zgromadźcie jak najwięcej informacji o bohaterze Waszego filmu. To może być najbardziej zaskakujący etap Waszej pracy – od Waszej dociekliwości i pomysłowości zależy jakość oraz ilość informacji. Znaczenie ma także Wasze przygotowanie do poszukiwań – czy będziecie wiedzieć, czego szukacie, co chcecie potwierdzić, kto i co będzie mieć wiedzę, czy zrobiliście „wywiad środowiskowy” dlaczego dane miejsce jest lubiane itp.
Zebrane informacje uporządkujcie i dokonajcie selekcji pod kątem wykorzystania w filmie. Postawcie się na miejscu widzów Waszego filmu – czym możecie ich zainteresować.
3.  Tworzenie scenariusza
Przeanalizujcie zgromadzony materiał. Zastanówcie się, w jaki sposób zaprezentować osobę / miejsce / zabytek. Zróbcie szkic scenariusza, czyli rozpiszcie Wasze pomysły na poszczególne sceny (gdzie, kto, co będzie mówione, jakie zadacie pytania, jakie ujęcia zrealizujecie). Zastanówcie się, jakich informacji, obrazów Wam brakuje. Poszukajcie potrzebnych rzeczy w archiwach, książkach, Internecie.
    4.  Zadbanie o prawa autorskie
Dobry obyczaj i poszanowanie prawa nie pozwala by cudze informacje, zdjęcia, muzykę, video – podać jako własne. Zawsze podawajcie źródła informacji. Uzyskajcie także zgodę autora (instytucji) by wykorzystać cudze utwory. Poszukajcie zasobów w domenie publicznej lub opublikowanych na wolnych licencjach, których możecie użyć bezpłatnie i legalnie.
   5. Filmowanie i montowanie obrazów
Przygotujcie film wg swojego scenariusz dowolną techniką – przy zachowaniu odpowiedniej jakości obrazu. Nagrania mogą być dokonane przy użyciu telefonu komórkowego, aparatu cyfrowego lub kamery. Pamiętajcie, by zadbać o dobrą jakość dźwięku (najlepiej mając osobny mikrofon). Dodajcie ścieżkę dźwiękową i potrzebne efekty. Pamiętajcie o napisach początkowych (podaniu tytułu). W końcowych napisach dodajcie informacje dotyczące wykorzystanych materiałów, dane autorów, nazwa szkoły (i inne ważne dla Was informacje np. podziękowania).
    6.  Akceptacja produktu
Pokażcie swój film nauczycielowi, rodzinie, znajomym – zbierzcie opinie i komentarze. Dokonajcie poprawek. Zróbcie kopię zapasową filmu (np. na płytce i pendrivie, a może i online).
7.Przygotowanie publicznej prezentacji
Wasz zespół, niezależnie od pełnionych ról i realizowanych zadań przy realizacji projektu, odpowiedzialny jest za efekt końcowy. Ważne by Wasz film zobaczyli koledzy z klasy, inni rówieśnicy, rodzice, czy nauczyciele. Zadbajcie o akcję informacyjną, zaproszenia na premierę i wszystkie elementy techniczne pozwalające właściwie odebrać efekt Waszej pracy. Pamiętajcie by przygotować się do pełnienia roli gospodarzy. Widzów zaproście do dyskusji po projekcji.

Efekt końcowy, czyli film
Film powinien zostać przygotowany w jednym z formatów zapisu plików filmowych: flv, mov, avi, wmv, swf, mpeg, mp4. Czas trwania filmu może wynosić maksymalnie 180 sekund (3 minuty).
Każdy film musi być dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, a informacja o tym ma zostać umieszczona w końcowych napisach/planszach filmu w brzmieniu: Film udostępniony na licencji CC - BY 3.0 Polska.